

Przewodnik dla audiokulturalnych
Im więcej wiemy o smogu, tym bardziej się nim przejmujemy i próbujemy przeciwdziałać zanieczyszczaniu powietrza. Ale pojęcie smogu możemy również potraktować jako metaforę otaczającego nas hałasu. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, że smog akustyczny to bardzo duże obciążenie dla organizmów. Marcin Dymiter, autor książki „Przewodnik dla audiokulturalnych”, podpowiada, jak sobie z nim radzić, żeby żyć zdrowiej i przyjemniej.
Wiele terminów zastosowanych w książce może być dla młodych czytelników nowością, ale autor – doświadczony edukator – wyjaśnia je na prostych i zrozumiałych przykładach. Przedstawia między innymi pojęcie pejzażu dźwiękowego. Zachęca, by się w niego wsłuchiwać i go poznawać. Nie wszystkie dźwięki są niepożądane czy szkodliwe. Odgłosy natury – szum wiatru, śpiew ptaków, plusk wody – działają na nas dobroczynnie. Stąd zaproszenie do zaplanowania osobistego spaceru dźwiękowego i odkrycia lub stworzenia własnej dźwiękowej oazy.
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że w przestrzeni wspólnej mamy również prawo do… ciszy. Niemal wszyscy na co dzień stykamy się z osobami hałaśliwie rozmawiającymi przez telefon, zbyt głośno słuchającymi muzyki czy choćby uciążliwymi remontami. Znamy to doskonale. Autor przypomina, że nie mniej istotna od przepisów prawa jest empatia i kultura osobista.
Na końcu warto podkreślić, że choć książka poświęcona jest ważnym i poważnym sprawom, to w czasie jej lektury czytelnik na pewno będzie się świetnie bawił, może nawet śmiał do rozpuku.
Marcin Dymiter – muzyk, autor instalacji dźwiękowych, słuchowisk radiowych, muzyki do filmów i spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Producent muzyczny. Popularyzator wiedzy o współczesnych zjawiskach muzycznych i dźwiękowych. Ważnym polem jego zainteresowań jest krajobraz dźwiękowy (soundscape) i nagrania terenowe (field recording).
Gra w projektach emiter, niski szum, ZEMITER oraz innych, efemerycznych formacjach. Wcześniej członek zespołów Ewa Braun, Mapa, Mordy. Jako niezależny kurator związany między innymi z festiwalami Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg) i Control Room (Gdańsk). Wspólnie z Marcinem Barskim jest współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego oraz pomysłodawcą i kuratorem projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu. Autor cyklu nagrań „Field Notes”. Niedawno wydał książkę „Notatki z terenu”.
Książka w koedycji z Wydawnictwem Adamada
Patronat nad książką objęli:
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie